Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Więcej połączeń, odpowiedni tabor, bilety czasowe. Jak zmieni się komunikacja miejska w Bydgoszczy? [MAPKA]

Michał Sitarek
Plan jest ambitny, ale do jego wdrożenia długa droga. Szacowane będą jeszcze wpływy z biletów i dodatkowe koszty.

<!** Image 3 align=none alt="Image 224155" >

**Plan jest ambitny, ale do jego wdrożenia długa droga. Szacowane będą jeszcze wpływy z biletów i dodatkowe koszty.**

» zobacz schemat w formacie PDF

- Proponując zmiany, zwracaliśmy uwagę na osoby niepełnosprawne oraz możliwość awarii na torowiskach. W takim przypadku powinny być dostępne też linie autobusowe. Jednak to tramwaj ma być szybkim, podstawowym środkiem transportu w kierunku centrum - podkreśla Rafał Malewski z ZDMiKP, gdzie nad zmianami siatki komunikacyjnej pracował zespół.

<!** reklama>

Jedną z nowości mają być linie przyspieszone, które miałyby połączyć Fordon z Osową Górą i Prądami. Z Wyścigowej na Tatrzańskie do czasu budowy linii tramwajowej kursowałyby również dwie linie o takim charakterze.

Miejskie autobusy pojawiłyby się między innymi na ul. Maciaszka, Żeglarskiej, Stawowej, trasie WZ, Kormoranów i Wielorybiej. Linie, które dublują połączenia tramwajowe, miałyby zostać przeprojektowane lub skrócone. Linia nr 79 dojeżdżać ma wyłącznie na Wyżyny. W zamian na Kapuściska zostaną skierowane autobusy linii nr 53.

Zmiany czekają linie, które mają więcej niż jedną trasę przejazdu. Zostaną one utrzymane wyłącznie jako wydłużone kursy. Jeśli trasy w ramach jednej linii znacznie się różnią, dostaną nowe numery. W ten sposób z linii nr 71 powstaną dwie linie: nr 71 (kursująca na Rekinową) i 81 (kursująca przez Mińską na Srebrną). Taki sam los czeka linię 54 (kursy przez Pileckiego będą oznaczane numerem 84) i linię nr 69 (kursy przez Kaliskiego będą oznaczane nr 89).

Z szóstką - na Miedzyń

- W ten sposób powstaną tzw. rodziny linii, np. Miedzyń obsługiwać mają linie z końcówką „6”, czyli 56, 66, 86 i 106, a Osową Górę z „1”, czyli 51, 61, 71, 81 i 101. To ułatwi zapamiętywanie. Większość linii podstawowych będzie kursować także w równych odstępach w ciągu godziny. Zależało nam na tym, aby rozkład jazdy łatwo można było zapamiętać - mówi Rafał Malewski.

Przybędzie bezpośrednich połączeń tramwajowych. Przywrócone zostanie połączenie Wilczak-Bydgoszcz Wschód (linia nr 11). „Ósemka” - jak kiedyś z Kapuścisk - zostanie skierowana w kierunku dworca. Ze Stomilu będzie można dojechać linią nr 9 do ronda Kujawskiego, a z Wyścigowej linią nr 10 do Lasu Gdańskiego. Wszystkie kursy tramwajów oraz autobusów mają zostać zsynchronizowane, tak by nie jeździły tzw. „stadami”.

Przy projektowaniu zmian brano również pod uwagę omijanie zatorów, które tworzą się w godzinach szczytu. - Linie nr 69 oraz 89 zostaną pomiędzy rondem Fordońskim a galerią Pomorską skierowane ulicami Wyszyńskiego, Curie-Skłodowskiej i Łęczycką. W ten sposób wykorzystają nowy buspas i ominą korki tworzące się przed rondem. Pojadą dłuższą trasą, ale bez znaczącej straty czasu - tłumaczy kierownik zespołu ds. zmian w komunikacji, Rafał Malewski.

Rewolucja nie ominie też linii nocnych. W sumie będzie aż osiem takich połączeń. W weekendy na trasach łączących największe dzielnice autobusy kursowałyby w porze nocnej co 30 minut. To na pewno ułatwiłoby podróże.

Z pierwszych wyliczeń wynika, że zbudowanie takiej oferty będzie oznaczało wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji o 6 procent, czyli 11 mln złotych. Bardzo prawdopodobne jest także to, że wzrosną wpływy z biletów.

Projekt zmian został już przedstawiony wiceprezydentowi Łukaszowi Niedźwieckiemu. - Kluczowe są kwestie ekonomiczne. Dlatego chciałbym, aby od tej strony zbadała go firma konsultingowa. Być może zostanie to włączane w analizę połączenia zakładu tramwajowego MZK ze spółką Tramwaj Fordon.

Nowi pasażerowie

- Naszym głównym celem było przygotowanie bardziej atrakcyjnej oferty, która pozwoli na przyciągnięcie nowych pasażerów. Jeśli uda się wdrożyć nową siatkę połączeń, wiele obszarów miasta zyska w ogóle dostęp do komunikacji miejskiej. Ograniczymy też pokrywanie się trakcji tramwajowej i autobusowej, między różnymi rejonami miasta podróżować będzie się z jedną przesiadką. Nową siatkę łatwo też zmodyfikować po uruchomieniu tramwaju do Fordonu oraz na Kujawskiej - dodaje Rafał Malewski.

Zdaniem Krzysztofa Ziętary ze Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy optymalnym terminem wprowadzenia zmian byłyby przyszłe wakacje. - Wówczas mniej osób korzysta z komunikacji, jednocześnie nie tracilibyśmy więcej czasu. Mam jednak świadomość, że tuż przed wyborami prezydenckimi mogą pojawić się opory przed wdrażaniem tej reformy.

Wiceprezydent Łukasz Niedźwiecki na razie nie deklaruje żadnych terminów. - Mamy dobry materiał wyjściowy. Musi on zostać skonsultowany z mieszkańcami i poddany analizie ekonomicznej.

Eksperci zastanawiali się także nad zmianami w taryfach. Uznali, że zasadne byłoby wprowadzenie zróżnicowanych biletów czasowych (15-, 45- i 90-minutowych). W kolejnych wydaniach Express opiszemy dokładnie zmiany, jakie zaproponowano dla Fordonu, dzielnic peryferyjnych oraz w komunikacji nocnej. Z wszystkimi propozycjami już dziś można zapoznać się na naszej stronie internetowej oraz na naszym profilu na Facebooku.


Co sądzisz o zmianach w komunikacji?

Wspólnie z Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zaczynamy zbierać opinie na temat opracowanego projektu.

Prosimy o komentarze i e-maile pod adresem: [email protected].

Wszystkie uwagi będą analizowane przez zespół fachowców.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!