Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miasto rozważa „zmotoryzowanie” szlaku wodnego Bydgoszcz-Koronowo

Jarosław Jakubowski
Brda na Czyżkówku jest chroniona jako źródło zaopatrzenia Bydgoszczy w wodę
Brda na Czyżkówku jest chroniona jako źródło zaopatrzenia Bydgoszczy w wodę Miłosz Sałaciński
Firma Ansee Consulting z Wrocławia oceni, czy można otworzyć strefę ochronną ujęcia wody Czyżkówko dla łodzi o napędzie spalinowym.

Szlak wodny Bydgoszcz-Koronowo ma kilka newralgicznych punktów. Są to wymagające modernizacji pochylnie przy stopniach wodnych Smukała, Tryszczyn i Samociążek oraz strefa ochronna ujęcia wody Czyżkówko. W tej chwili nie jest tam możliwe używanie łodzi o napędzie spalinowym. Negatywnie na temat ewentualnego oddania Brdy motorówkom wypowiada się spółka Miejskie Wodociągi i Kanalizacja. To na jej wniosek Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku objął ujęcie wody strefą ochronną.
[break]

Z kolei gorącym zwolennikiem udostępnienia szlaku wodnego nie tylko kajakarzom, ale również armatorom żeglugi śródlądowej, jest Waldemar Matuszak, znany bydgoski wodniak, właściciel statków, odbywających rejsy między innymi po Zalewie Koronowskim.
Miasto szuka możliwości pogodzenia sprzecznych interesów. Już na początku tego roku ogłosiło zapytanie ofertowe w sprawie ekspertyzy, która rozwiałaby wszelkie wątpliwości. Pierwsze rozdanie zostało unieważnione, bo sześć ofert, które wpłynęły, miało zbyt wielki rozrzut cenowy. Okazało się po prostu, że warunki zapytania były postawione zbyt ogólnikowo.

Ratusz ponowił procedurę i tym razem zgłosiła się tylko jedna firma - Ansee Consulting z Wrocławia. - Z naszej strony umowa została już podpisana, przekazujemy ją teraz naszemu kontrahentowi. Ma on czas do końca września na wykonanie ekspertyzy - poinformował Robert Dobrosielski, zastępca dyrektora Wydziału Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Bydgoszczy.
Czego chce się dowiedzieć ratusz? Przede wszystkim, czy jest możliwe dopuszczenie ruchu łodzi o napędzie spalinowym bez pogorszenia jakości wody. I czy są skuteczne zabezpieczenia przed ewentualnymi zanieczyszczeniami, które mogłyby ujęciu zagrozić.
Wrocławska firma ma na koncie wiele podobnych opracowań, ekspertyz i ocen wpływu inwestycji na środowisko. - Nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy jest możliwe udostępnienie strefy ochronnej ujęcia wody łodziom motorowym. To byłoby uprzedzanie faktów. Z pewnością jednak udzielimy wyczerpującej odpowiedzi w naszej ekspertyzie - mówi „Expressowi” Michał Nowak z Ansee Consulting.

Przypomnijmy - miejski program „Bydgoszcz na fali” zakłada wybudowanie wzdłuż szlaku wodnego do Zalewu Koronowskiego pomostów, przystani i potrzebnej infrastruktury. Władze Bydgoszczy i Koronowa już w 2008 roku podpisały list intencyjny w sprawie uruchomienia szlaku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!