Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Radni województwa przyjęli plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego

Lucyna Budniewska
Lucyna Budniewska
Sesja sejmiku województwamarszałek Piotr Całbecki
Sesja sejmiku województwamarszałek Piotr Całbecki Jacek Smarz
Było cytowanie Leszka Millera przez posła PiS Piotra Króla, zarzuty o polityczne pobudki i niedorzeczne argumenty, kłótnia o przerwę, a na końcu happy end. Tak uchwalano wczoraj regionalny plan transportu.

Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa kujawsko-pomorskiego do roku 2025, przygotowany na zlecenie zarządu województwa zakłada, że kluczową rolę odgrywać będzie kolej. Sieć publicznych przewozów pasażerskich docelowo składać się ma z 22 linii kolejowych oraz 45 linii autobusowych, uzupełnianych przez autobusowy transport lokalny. W pięciu największych miastach regionu powstanie 11 strategicznych węzłów, umożliwiających przesiadki do środków komunikacji ponadregionalnej. Pozostałymi węzłami systemu będzie 36 platform przesiadkowych w stolicach powiatów oraz innych miejscowościach.

Za mało konsultacji?

Po konsultacjach społecznych do projektu wniesiono wiele poprawek, m.in. zarząd województwa zrezygnował z zapisów o konieczności przeprowadzenia w 2020 roku analizy ekonomicznej, dotyczącej utrzymywania sześciu linii kolejowych i ewentualnego ich zawieszenia. Mimo to na poniedziałkowej sesji sejmiku projekt został skrytykowany z prawej i lewej strony. Przewodniczący klubu PiS Wojciech Jaranowski proponował zdjęcie punktu z porządku obrad, ale nie uzyskał poparcia większości. Następnie w dyskusji wskazywał na niespójność planu ze strategią rozwoju województwa i podobnie jak kilku innych radnych podkreślał, że niektóre części regionu są praktycznie pozbawione dostępu do komunikacji publicznej.

Na sesji pojawił się także bydgoski poseł PiS Piotr Król. - Radni powinni zapoznać się ze wszystkimi uwagami, zgłoszonymi podczas konsultacji przed głosowaniem nad tą uchwałą - podkreślał. Zwrócił się o przedłużenie terminu konsultacji i zorganizowanie debaty publicznej w sprawie transportu, a na koniec przywołał znany cytat z Leszka Millera „Mężczyznę poznaje się po tym, jak kończy”, nawiązując do końca kadencji władz samorządowych.

- W północnej części województwa, gdzie działa prywatny przewoźnik, sytuacja jest lepsza niż w rejonie obsługiwanym przez samorządowy Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy - podkreślał Stanisław Pawlak z SLD, także proponując odłożenie głosowania.

Tylko PiS był przeciw

- My jeszcze nie kończymy, my dopiero zaczynamy - ripostował posłowi PiS marszałek Piotr Całbecki, podkreślając, że część uwag jest niedorzecznych lub motywowanych wyłącznie pobudkami politycznymi.

Zarząd zobowiązał się

Burzliwa dyskusja skończyła się jednak szczęśliwie dla projektu. Po wynegocjowanej z trudem przerwie, lider klubu SLD Stanisław Pawlak oświadczył, że jeśli zarząd województwa zobowiąże się do corocznego raportowania o stanie regionalnego transportu, to lewica poprze projekt.

Marszałek Całbecki zadeklarował, że takie sprawozdania będą przedstawiane regularnie o wiele częściej. W głosowaniu 24 radnych PO, PSL i SLD było za przyjęciem planu rozwoju transportu, 5 przedstawicieli PiS, Wojciech Jaranowski, Przemysław Przybylski, Józef Rogacki, Marek Witkowski i Wiesław Żurawski, głosowało przeciw, a Elżbieta Krzyżanowska z SLD wstrzymała się od głosu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!