Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

- Kierowcy będą chcieli pokonać drogę ekspresowa S5 bez nocnych postojów - uważają specjaliści

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Tak wyglądają MOP-y na odcinku A1 Czerniewice - Kowal. Identyczne będą na S5
Tak wyglądają MOP-y na odcinku A1 Czerniewice - Kowal. Identyczne będą na S5
Na kujawsko-pomorskim odcinku S5 nie powstaną miejsca obsługi podróżnych (MOP) najwyższej klasy. Część z nich stanowić będą tylko miejsca do parkowania, ławeczki i toalety.

Zarówno na autostradach, jak i drogach ekspresowych można zatrzymywać się tylko w MOP-ach, czyli miejscach obsługi podróżnych. Te mają różne kategorie - im wyższa, tym szersza oferta.
[break]

Jesz, co przywieziesz

Najniższą, pierwszą kategorię, stanowią miejsca, w których kierowca może odpocząć, zaparkować auto (w tym ciężarowe), skorzystać z toalety i prysznica. Standardem są ławeczki i zadaszone miejsca, w których można zjeść posiłek. Najczęściej przygotowany przez siebie, bo w MOP-ach tej kategorii tylko sporadycznie pojawiają się punkty małej gastronomii. MOP-y kategorii drugiej mają wszystkie elementy tych z niższej kategorii, ale znajdują się na nich również stacje paliw, połączone najczęściej ze stacją obsługi pojazdów (można tu na przykład wymienić koło, gdy złapie się gumę). Normą są punkty handlowe i gastronomiczne.
W miejscu obsługi podróżnych najwyższej kategorii są większe obiekty handlowe, zwykle kilka barów, jest również w motel.
- Na tym etapie postępowania przetargowego nie chciałbym deklarować, jakiego typu MOP-y powstaną wzdłuż S5 - mówi Tomasz Okoński, rzecznik GDDKiA w Bydgoszczy.

Konieczne zainteresowanie

Prawdopodobnie jednak tylko MOP-y I i II kategorii znajdą się wzdłuż trasy S5 na całym jej odcinku. Byłaby to niezbyt dobra informacja, chociaż uzasadniona finansowo. Praktyka pokazuje bowiem, że MOP najniższej kategorii jest bezobsługowy, utrzymuje go i zawiaduje nim GDDKiA. MOP II i III kategorii jest dzierżawiony. Zwykle na 20 lat, z opcją przedłużenia o kolejne 10. W tego typu MOP-ach znajduje zatrudnienie nawet kilkadziesiąt osób - w obsłudze technicznej, jako personel punktów usługowych i gastronomicznych, stacji i motelu. Żeby jednak taki MOP powstał muszą nim być zainteresowani dzierżawcy.

Ze Śląska by nocowali

- Czy S5 na bydgoskim odcinku jest na tyle wyczerpująca dla kierowców, by chcieli rozłożyć podróż nad morze na dwa dni? Być może dla tych, którzy jechaliby ze Śląska oferta noclegowa byłaby atrakcyjna, bardziej prawdopodobne jest jednak, że kierowcy będą chcieli pokonać S5 za jednym razem - wtedy istnienie MOP-ów III kategorii nie miałoby sensu - mówi fachowiec z branży autostradowej.

Z podobnego założenia wyszła GDDKiA na naszym odcinku autostrady. Widoczny na zdjęciu MOP z odcinka autostrady A2 Czerniewice-Kowal będzie wzorem dla naszych MOP-ów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!