Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cały system już oceniamy bardzo pozytywnie - cieszy się Tomasz Szymański, dyrektor ZDMiKP

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
ITS - objazd po mieścieITS - objazd po mieście
ITS - objazd po mieścieITS - objazd po mieście Tomasz Czachorowski
Dziś - według planów - ma odbyć się całkowity odbiór systemu ITS. Zdaniem drogowców, jakość podróżowania po mieście wzrośnie.

Sukces ITS przerósł nie tylko oczekiwania drogowców, ale również pierwsze szacunkowe wyliczenia.
[break]
- Przystępując do realizacji projektu „Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy” przyjęto jako cel poprawę czasu przejazdu transportem indywidualnym na poziomie 6 proc. Obecnie po wprowadzeniu systemu osiągnięto średni wynik na poziomie około 32 proc. Jazda przez miasto zajmuje zdecydowanie mniej czasu. To samo można powiedzieć o komunikacji publicznej - w tramwajach, dla których zakładano poprawę o 8 proc. - obecnie średni wynik wynosi ok. 13 proc. - czytamy na stronie internetowej bydgoskich drogowców.

Średnio szybciej

Średni czas przejazdu transportem publicznym na trasie Wyścigowa-Garbary zmalał o 1 minutę 37 sekund, w drugą stronę - o 1 minutę 50 sekund. Teraz na pokonanie tego odcinka tramwajem potrzeba 16 minut 45 sekund. Średni czas przejazdu transportem publicznym na trasie rondo Jagiellonów – Gdańska/Artyleryjska wynosi minutę i 18 sekund, a w odwrotną stronę minutę i 42 sekundy.
Dzięki wdrożeniu Inteligentnych Systemów Transportowych zanotowano również poprawę punktualności autobusów, jeżdżących na górny taras Bydgoszczy, szczególnie na linii numer 79. O ile w 2014 roku punktualnych było 8 na 10 kursów, teraz ten wynik wyśrubowano do 9 na 10. To również zasługa ITS.

Zielona fala

Bydgoscy kierowcy zauważyli też zapewne efekt tzw. zielonej fali, między innymi, na Wyszyńskiego i w ciągu ulic Wojska Polskiego-Solskiego. Spektakularny wynik zanotowano na 3,5-kilometrowej trasie, wiodącej ze skrzyżowania Wojska Polskiego-Ujejskiego do skrzyżowania Kamienna-Wyszyńskiego. O ile niedawno w godzinach szczytu pokonanie tego odcinka zabierało ponad 14 minut, teraz czas ten zredukowano do 7.
- Warto podkreślić, że ITS to system wyjątkowo elastyczny. Dysponujemy wieloma cennymi danymi, które chcemy udostępniać kierowcom. Mamy dane szacunkowego czasu przejazdu pomiędzy każdym większym skrzyżowaniem na obszarze działania systemu. W czasie testów prezentowaliśmy schematy tras wraz z czasem przejazdu. Docierają do nas sygnały, że kierowcy mają za mało czasu na analizę tylu danych. Dlatego zamierzamy ograniczyć liczbę informacji, poprawiając ich czytelność - zapowiedział Tomasz Szymański, dyrektor ZDMiKP. - Poza tym wraz z uruchomieniem Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem będą się na tablicach zmiennej treści pojawiać ważne komunikaty. Cały system oceniamy bardzo pozytywnie. Kluczowe jest oczywiście zredukowanie czasu podróży ważnymi korytarzami transportowymi. Nadal zamierzamy jednak pracować nad tym, by był on jak najbardziej przyjazny dla kierowców oraz pasażerów komunikacji miejskiej.
Koszt powstania ITS w Bydgoszczy szacuje się na prawie 54 miliony złotych, ponad 80 procent tej kwoty stanowią fundusze unijne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!