Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy przez zmianę przepisów nie zbudujemy drugiej części Trasy Uniwersyteckiej

Tomasz Zieliński
Czy Unia pomoże w budowie drugiej części Trasy Uniwersyteckiej?
Czy Unia pomoże w budowie drugiej części Trasy Uniwersyteckiej?
Po zmianie przepisów, Bydgoszcz nie będzie mogła dofinansować z pieniędzy Unii dokończenia Trasy Uniwersyteckiej. - To wina rządu - mówią w Urzędzie Marszałkowskim.

Przedstawiając plany inwestycyjne Bydgoszczy na nadchodzące lata, prezydent Rafał Bruski ostrzegał przed przepisami, zagrażającymi realizacji kilku kluczowych dla miasta wcześniej opracowanych projektów.
[break]

Minus cztery

Sprawa dotyczy czterech inwestycji, które miasto chciało sfinansować z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa, budów: drugiego etapu Trasy Uniwersyteckiej, ścieżek rowerowych, przedszkola przy ul. Bora-Komorowskiego oraz projektów przeciwpowodziowych.
- Prace przy projektach zaczynaliśmy przed dwoma laty, mając o nowych programach tylko ogólną wiedzę - mówi Rafał Bruski. - Pełną uzyskaliśmy, poznając szczegółowe zapisy. Niektóre zostały ujęte w sposób wykluczający realizację wcześniej przygotowanych projektów. Tymczasem samorząd województwa przygotowywał uszczegółowienie, mając już pełną wiedzę, co gminy chcą robić. W związku z tymi różnicami w zapisach, przekazaliśmy Urzędowi Marszałkowskiemu 140 uwag.

Wynegocjował rząd

Urząd Marszałkowski tłumaczy, że zasady związane z finansowaniem inwestycji w nowej unijnej perspektywie określa Umowa Partnerska, zawarta przez rząd z Komisją Europejską w maju 2014 roku. Na jej podstawie, w Urzędzie Marszałkowskim opracowany został Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

- Umowa partnerska wprowadza ograniczenia i precyzuje na przykład, jakie typy dróg mogą otrzymać dofinansowanie i pod jakimi warunkami - wyjaśnia Rafał Pietrucień, dyrektor departamentu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego.

- Znaczenie w tym przypadku mają dwa czynniki. Poza kwalifikacją drogi (gminna, powiatowa), kluczowym warunkiem jest bezpośrednie ich wpięcie do sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej) lub bezpośrednie połączenie z portem lotniczym, terminalami towarowymi, centrami logistycznymi itp.

Zapisy wprowadzają też duże ograniczenia pieniędzy, które można przeznaczyć na drogi gminne i powiatowe.

- To nie więcej niż 15 procent ogólnej puli. Łagodniejsze są wymagania dotyczące dróg wojewódzkich, bowiem wystarczy pokazanie wpięcia do sieci dróg krajowych - wyjaśnia Urząd Marszałkowski.

- Zapisy i ograniczenia wynikające z umowy partnerstwa znane są od ponad roku - dodaje Rafał Pietrucień. - Nawet gdyby pojawił się zapis o drogach gminnych, to Trasa Uniwersytecka nadal nie spełni warunku bezpośredniego wpięcia do sieci TEN-T.

Nic straconego?

W przyszłym tygodniu prezydent Bruski zamierza rozmawiać z wicemarszałkiem Zbigniewem Ostrowskim oraz radnymi sejmiku m.in. o tej sytuacji. - Broni nie składamy - zapowiada Rafał Bruski.

- Dofinansowanie na rozbudowę przedłużenia Trasy Uniwersyteckiej można pozyskać po przekształceniu jej w drogę wojewódzką - podpowiada Rafał Pietrucień. - W naszej ocenie spełnia ona parametry, więc może zostać przekształcona w drogę wojewódzką. Wówczas dofinansowanie z RPO stanie się co do zasady możliwe.

Do sprawy powrócimy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!