Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje nie spowolnią Focha. Pomysł wytyczenia dla nich osobnego pasa nie przeszedł w ratuszu

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Część osób żartuje, że  jedyny w europie przystanek tramwajowy z zatoką znajduje się w naszym mieście.
Część osób żartuje, że jedyny w europie przystanek tramwajowy z zatoką znajduje się w naszym mieście. Filip Kowalkowski
Kontrowersyjny pomysł, by wytyczyć na ulicy Focha pas wyłącznie dla tramwajów, ostatecznie upadł. Można jednak do niego wrócić.

PRZECZYTAJ:Czy buspas na ul. Focha to dobry pomysł?

[break]
Wytyczenie pasa jedynie dla tramwajów spowodowałoby w okolicach placu Teatralnego takie korki, że prezydent zrezygnował nawet z konsultowania z mieszkańcami tego projektu.

W czerwcu ZDMiKP badał ruch na ulicy Focha, niedawno przedstawił jego wyniki prezydentowi Bydgoszczy. Obecnie prawym pasem poruszać się mogą rowerzyści i inne pojazdy. Lewym - samochody oraz tramwaje. W ciągu godziny (porannego szczytu) w tym miejscu przejeżdżało w ten sposób niemal 3500 pojazdów.

Dwa pomysły, każdy zły

Analizowano dwa warianty zmian. W pierwszym prawym pasem dalej miałyby jeździć samochody i rowerzyści, ale lewy byłby do wyłącznej dyspozycji tramwajów. W wariancie drugim - prawy pas zarezerwowano wyłącznie dla rowerzystów, pozostały ruch odbywać miałby się po lewym pasie. Rezultat? W obu wypadkach przepustowość spadła do 1624 pojazdów na godzinę. Obciążenie na wlocie ulicy zwiększyłoby się o 110 procent. Każdy kierowca spędziłby w korku o 35 sekund dłużej, a korek wydłużyłby się niemal o 300 metrów. Tramwaj - w wersji z wyłącznym pasem ruchu dla niego - zyskałby na tym odcinku niecałe... 20 sekund. W wariancie drugim - straciłby 35 sekund. Te dane wystarczyły, by podjęto decyzję o niewprowadzaniu zmian na ul. Focha.

- Z analiz wynika, że po wprowadzeniu trambuspasa na ul. Focha znacznie wydłużyłaby się kolejka pojazdów, oczekujących na wlocie ul. Marszałka Focha od strony ronda Grunwaldzkiego - potwierdza Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta miasta. - Szacowana sumaryczna średnia długość kolejki z analiz wynosi niemalże 300 m, co stanowi o jej wydłużeniu średnio o około 235 metrów. Ponadto to rozwiązanie spowodowałoby prawdopodobnie, że część kierowców przeniosłaby się na Wały Jagiellońskie, co skutkowałoby zwiększeniem obciążenia ruchem samochodowym również tej ulicy, a w konsekwencji ronda Bernardyńskiego.

Ratusz nie dał się przekonać lobby rowerowemu i wziął pod uwagę również interes kierowców. - Miasto, planując rozwiązania drogowe, musi dbać o komfort wszystkich użytkowników infrastruktury drogowej - pieszych, rowerzystów, kierowców i pasażerów komunikacji publicznej. W przypadku ul. Focha trzeba zauważyć, że takie rozwiązanie (trambuspas) spowoduje straty czasu w podróżach mieszkańców miasta.

Temat leży, choć nie upadł

Ratusz zapowiada, że odwołanie zapowiadanych od miesięcy konsultacji społecznych dotyczących ulicy Focha nie oznacza, że z pomysłu zrezygnowano na zawsze.

- Nie odkładamy tego projektu na półkę - do analiz dotyczących celowości wprowadzenia tego rozwiązania planujemy wrócić po zrealizowaniu dużych inwestycji drogowych i tramwajowych, które wpłyną na zamiany potoków ruchu i zachowań kierowców, m.in. II etapu Trasy Uniwersyteckiej i inwestycji na ul. Kujawskiej.

W tej chwili wprowadzenie trambuspasa na ul. Marszałka Focha spowodowałoby spadek ogólnej sprawności systemu, a co za tym idzie spadek komfortu poruszania się kierowców po tej części Bydgoszczy - uważa Marta Stachowiak.

Temat zmian na ulicy Marszałka Focha upadał już wcześniej. Zarząd dróg przymierzał się do stworzenia pasa dla komunikacji miejskiej jeszcze za kadencji dyrektora Jana Siudy. Już wtedy - po analizach - drogowcy nie zaryzykowali forsowania tego pomysłu. Powód? Podobny do ostatniego - gigantyczne korki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!