Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co dają uczniom programy edukacyjne "Zawodowe horyzonty 5" i "Aktywny w szkole - twórczy w życiu"?

Redakcja
Na konferencji podsumowano projekty finansowane z unijnych funduszy.
Na konferencji podsumowano projekty finansowane z unijnych funduszy. Dariusz Bloch
Sprawdzamy, co dają uczniom programy edukacyjne „Zawodowe horyzonty 5” i „Aktywny w szkole - twórczy w życiu”? W pierwszym programie wzięły udział wszystkie szkoły zawodowe w Bydgoszczy, a w drugim 57 gimnazjów i liceów ogólnokształcących.

[break]
Celem „Zawodowych horyzontów 5” było przede wszystkim rozszerzenie współpracy bydgoskich szkół zawodowych z pracodawcami i dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy.

Pod okiem fachowca

- Sukcesem jest to, że wzięło w nim udział ponad 5100 uczniów, ponad 950 miało możliwość odbycia staży i praktyk zawodowych w firmach, zaangażowało się aż 168 pracodawców. Wyposażono łącznie 84 pracownie zawodowe - mówiła Beata Tylman, kierowniczka projektu.

W jego ramach przeprowadzono bloki zajęć, m.in., z przedsiębiorczości, przygotowujące do egzaminów zawodowych i maturalnych. Uczniowie mieli możliwość podglądania mistrzów, na przykład w restauracjach.

PRZECZYTAJ:Edukacja z pomocą unijnej kasy

Jak podkreślała Aleksandra Mendyk, koordynatorka projektu w Zespole Szkół Chemicznych, wiedza i umiejętności, zdobywane przez uczniów podczas staży i praktyk, znacznie wykraczały poza program nauczania. - Sami pracodawcy zaproponowali szkolenia na konkretnych stanowiskach pracy. Przykładem tej dobrej praktyki jest zaoferowanie jednej z dziewcząt, uczestniczącej w realizacji projektu, konkretnej pracy - ma ona zastąpić osobę, która odchodzi na emeryturę - mówiła Aleksandra Mendyk.

Niestety, nie wszystko działało bez zarzutu. Achillesową piętą był obieg dokumentów. - Ciągle coś zmieniano, pracodawcy się gubili, w końcu nie wiedzieli, co mają wysyłać, co rozliczać - dodała Aleksandra Mendyk.

A jak realizację projektu oceniają pracodawcy? Ich zdaniem należy przestawić szkolnictwo zawodowe na inny system kształcenia. - Nauczyciele dbają o to, aby uczeń był dobrze wykształcony. A chodzi o to, aby zdobył wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu i zarabiania pieniędzy, czyli radzenia sobie w życiu. W szkole za mało jest przedmiotów zawodowych, po co uczniowi technikum elektrycznego biologia... - mówił Waldemar Kudliński, współwłaściciel firmy Elteko. Proponował, m.in., utworzenie w oparciu na przykład o UTP centrum nauczania zawodowego, w którym praktyczną wiedzę zdobywaliby uczniowie wszystkich bydgoskich szkół technicznych.

Po edukacyjnej ścieżce

W realizacji projektu „Aktywny w szkole - twórczy w życiu” wzięło udział prawie 10,5 tysiąca uczniów. - Zyskali oni przede wszystkim dostęp do bezpłatnych dodatkowych zajęć - mówiła Agnieszka Trimouille, kierowniczka projektu.

Zadania, które postawiono przed szkołami to, m.in., rozwijanie kompetencji w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i języków obcych, realizacja ścieżek edukacyjnych (ekologicznej, przedsiębiorczości, świadomości i ekspresji kulturalnej, tożsamości regionalnej i wychowania patriotycznego) oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego. W ramach tego ostatniego zadania 267 uczniów liceów uczestniczyło w stażach zawodowych. - To pokazuje, że staże dla uczniów liceów również są potrzebne - dodała Agnieszka Trimouille.

Przedstawienia teatralne i to nagradzane (Gimnazjum nr 2 - „Świat wg Dulskich”), 382 filmy w ramach „gimTV”, wycieczki, warsztaty, ale także nowy sprzęt i pomoce dydaktyczne - to, m.in., efekty „Aktywny w szkole - twórczy w życiu”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!