Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S-5 może skruszyć wieżowce

Michał Sitarek
- Trasa S-5 przez Bydgoszcz zagrozi konstrukcji wieżowców przy Wyszyńskiego - mówi projektantka osiedla Bartodzieje, Elżbieta Trzeszczkowska.

- Trasa S-5 przez Bydgoszcz zagrozi konstrukcji wieżowców przy Wyszyńskiego - mówi projektantka osiedla Bartodzieje, Elżbieta Trzeszczkowska.

Za trasą S-5 opowiedzieli się w zeszłym tygodniu eksperci GDDKiA. Teraz ich stanowisko wsparli budowlańcy. - Na przełomie lat 60. i 70. zajmowałam się projektowaniem Bartodziejów - wspomina Elżbieta Trzeszczkowska. - Pracowałam wtedy w Miastoprojekcie. Wiedzieliśmy, że stawiamy je na tak zwanych iłach plioceńskich. To grunt, który zmienia swoją objętość w zależności od stosunków wodnych. Wybudowano je zgodnie z wszystkimi ówczesnymi normami. Jednak po zakończeniu prac dotarły do nas nowe wytyczne stawiania obiektów na takich terenach. Zgodnie z nimi, fundamenty powinny być na dwukrotnie większej głębokości, minimum trzech metrów. Naruszanie teraz stosunków wodnych może się źle skończyć - ostrzega inżynier budownictwa.

<!** reklama>Sześciometrowy wykop między dwiema jezdniami Wyszyńskiego działałby jak rów drenażowy odprowadzający wodę z różnych części osiedla w swoim kierunku.

- Wysuszone iły zmienią przez to swoją objętość. W blokach mogą więc pojawiać się pęknięcia. Najbardziej zagrożony jest wieżowiec na rogu Wyszyńskiego i Curie-Skłodowskiej. Powstał on jako jeden z ostatnich, wg innej technologii. Jednak stoi na bardzo wrażliwym podłożu. Skutki budowy tej trasy przez środek miasta mogą być bardzo kosztowne. Wydaje mi się, że ktoś chce zapomnieć o zasadzie, która powinna być podstawą przy tego typu inwestycjach. Dziś projektujemy na jutro. Tu mamy do czynienia z planami na wczoraj - dodaje ekspert.

Prezes spółdzielni „Zjednoczeni”, Wojciech Łent, też nie ma złudzeń. Kolejne pasy ruchu na Wyszyńskiego nie zwiastują niczego dobrego.

- Już wcześniej ze względu na drgania musieliśmy przeprowadzać wymianę przeszklonych klatek schodowych. Przy większym natężeniu ruchu możemy spodziewać się kolejnych problemów. Trasa przez miasto nie zlikwiduje też korka w kierunku ronda Fordońskiego - ocenia prezes.

Drogowcy przekazali w piątek dokumentację trasy do wojewody, który ma wydać decyzję środowiskową w sprawie budowy S-5. To pierwszy krok do jej budowy. Tymczasem ratusz wspólnie z częścią radnych dalej zbiera podpisy mające skłonić GDDKiA do zmiany decyzji. Ma ich już ponad 1500. Powołuje się na przykład z Inowrocławia. Tam jednak drogowcy zgodzili się z mieszkańcami, że trasa powinna... omijać centra większych miejscowości.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!