Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoskie uczennice realizują projekt "Księgozbiór". Są tu cenne wskazówki dla maturzystów

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
Autorkami projektu "Księgozbiór" są trzy bydgoskie uczennice (od lewej): Olivia Oleś z Zespołu Szkół Handlowych im. Marii Dąbrowskiej oraz Hanna Kwas i Nina Nowicka z Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego.
Autorkami projektu "Księgozbiór" są trzy bydgoskie uczennice (od lewej): Olivia Oleś z Zespołu Szkół Handlowych im. Marii Dąbrowskiej oraz Hanna Kwas i Nina Nowicka z Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego. Arkadiusz Wojtasiewicz
Dwie uczennice z bydgoskiego Plastyka i jedna z Handlówki połączyły siły i realizują w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii społeczny projekt "Księgozbiór". Dziewczęta stworzyły podcasty, w których wraz z ekspertem omawiają popularne książki pod kątem matury.

Autorkami projektu są Hanna Kwas i Nina Nowicka z Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego oraz Olivia Oleś z Zespołu Szkół Handlowych im. Marii Dąbrowskiej.

- Wszystkie jesteśmy uczennicami klas III, ja i Nina uczymy się w Plastyku w klasie o profilu publikacje multimedialne. Olivia natomiast uczęszcza do Handlówki do klasy, która kształci w zawodzie technik realizacji nagrań - mówi Hanna Kwas.

Połączyła je pasja do czytelnictwa. Tak powstał projekt "Księgozbiór"

Pomysł na "Księgozbiór" zrodził się jeszcze w ubiegłym roku. Uczennice połączyła pasja do czytelnictwa. Ich projekt ma być też wsparciem dla maturzystów. Od grudnia 2023 r. dziewczyny pracują nad tematyczną stroną internetową, prowadzą profile na portalach społecznościowych oraz autorski profil na platformie Spotify, gdzie znajdują się podcasty, czyli nagrane rozmowy.

W podcastach uczennice wraz z ekspertem omawiają popularne książki pod kątem matury. Nauczycielka języka polskiego podpowiada, jak wykorzystywać lektury własne uczniów jako konteksty w wypracowaniach maturalnych.

- Wszystko zaczęło się od spotkania, na którym z Niną i Olivią rozmawiałyśmy o naszych ulubionych książkach - mówi Hanna Kwas. - Już wtedy miałyśmy pewne doświadczenie w tworzeniu projektów społecznych, ponieważ rok wcześniej stworzyłyśmy nasz pierwszy projekt.

Uczennice uznały, że warto kolejny raz połączyć siły.

- Początkowo nie miałyśmy dokładnej wizji tego, co chcemy zrobić, ale wraz z kolejnymi spotkaniami wpadłyśmy na pomysł, aby stworzyć podcast - mówią uczennice.

Ciekawe podcasty z ekspertem wsparciem dla maturzystów

Praca nad projektem wymagała od nich sporo zaangażowania i motywacji. Na szczęście dziewczynom jej nie brakowało.

- Każda z nas miała swoje główne zadanie, lecz często się zmieniałyśmy w zależności od potrzeb - mówi Hanna Kwas. - Olivia zajęła się przede wszystkim montowaniem podcastów, Nina - promocją i tworzeniem strony internetowej, ja odpowiadałam za własnoręczne tworzenie materiałów promocyjnych, czyli plakatów i naklejek.

Pod wrażeniem projektu dziewczyn jest Joanna Kościerzyńska, wicedyrektor Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych, nauczycielka języka polskiego i zarazem egzaminatorka maturalna, która jako ekspert uczestniczyła w nagrywaniu podcastów.

- Projekt Hanny, Niny i Olivii to spełnienie nauczycielskich marzeń. Dziewczyny wymyśliły formułę, zaproponowały współpracę, zajęły się całą stroną techniczną - mówi Joanna Kościerzyńska. - Czułam się znakomicie jako ich gość i jednocześnie ekspert. Jak wyszło? Ocenią to odbiorcy. Źródłem pomysłu było stwierdzenie - czytamy własne lektury i chcemy to wykorzystać w szkole. Uczennice zaproponowały więc listę własnych powieści.

Joanna Kościerzyńska przyznaje, że dla niej jako nauczyciela było to bardzo ciekawe doświadczenie.

- Ich wybory literatury popularnej okazały się dla mnie zaskakujące - mówi polonistka. - Dzięki temu jednak poznałam ich gusta. Rozmawiając o tych książkach miałam też okazję zwrócić im uwagę na pewne istotne zagadnienia tak, by ich własne doświadczenia czytelnicze były nieco dojrzalsze i by bardziej świadomie uczniowie wybierali to, co proponuje współczesna kultura masowa. Mówimy o tym w podcaście 0.

Nauczycielka w rozmowach z dziewczynami próbowała też odkłamać funkcjonujący powszechnie stereotyp o mitycznym kluczu, w który na maturze należy się wstrzelić.

- Jeśli uczeń chce wykorzystać własną lekturę w wypracowaniu maturalnym, to proszę bardzo, ale musi to zrobić logicznie i umiejętnie - podkreśla Joanna Kościerzyńska, która jest też autorką podręczników "Ponad słowami” wyd. Nowa Era. - Zawsze powtarzam moim uczniom, że język polski to matematyka stosowana. MaturaTalk zatem to swobodne rozmowy o tym, jak połączyć współczesny kryminał, romans czy powieść fantasy z klasykami literatury światowej i napisać ciekawe wypracowanie na rozmaite - czasem zaskakujące - tematy maturalne. Takie pisanie przestaje być szkolnym obowiązkiem, a staje się zajęciem kreatywnym i inspirującym tak uczniów, jak nauczycieli.

Hanna, Nina i Olivia swój projekt muszą zakończyć się 23 kwietnia, ale chcą go kontynuować. - Mamy jeszcze wiele pomysłów - zapewniają uczennice.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera